1.500 smartphones 'gestolen', maar alles was gelogen: twee mannen de cel
Donderdag 4 juni 2026 | Omroep Gelderland
Ter illustratie.
TIEL - De rechtbank heeft een 22-jarige man uit Tiel en een 31-jarige man uit Culemborg veroordeeld voor hun rol bij een in scène gezette overval op een bedrijfsbus met daarin ruim 1.500 smartphones, vooral iPhones met een waarde van meer dan 8 ton.
De man uit Tiel kreeg zes maanden cel, waarvan drie voorwaardelijk, voor het doen van een valse aangifte en het medeplegen van verduistering in dienstbetrekking. De man uit Culemborg kreeg acht maanden cel, waarvan de helft voorwaardelijk, voor diefstal.
De zaak draaide om een vooraf uitgedacht plan: op 26 februari 2024 werd de 'overval' voorbereid en op 1 maart 2024 uitgevoerd bij een tankstation langs de A15, terwijl de Tielenaar als chauffeur van de bedrijfsbus onderweg was naar Duitsland.
Meer dan 1.500 telefoons buitgemaakt In totaal werden 1.539 telefoons uit de bus gehaald. De Tielenaar deed aangifte van de diefstal, maar bekende enkele dagen later dat de overval in scène was gezet.
Daarnaast is een 29-jarige man uit Geldermalsen veroordeeld tot 120 uur taakstraf voor opzetheling van bijna 300 gestolen telefoons. Hij hielp bij het overzetten van bigshoppers met iPhones tijdens een ontmoeting op 4 maart 2024.
De rechtbank spreekt van een gezamenlijk opgezet plan en legt lagere straffen op dan geëist, onder meer vanwege een overschrijding van de redelijke termijn in de procedure.