DEIL - Bestuurders hebben het startsein gegeven voor de uitvoering van nieuwe maatregelen rond de A2 tussen knooppunten Deil en Vught. Het pakket moet de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio verbeteren.
Voor de maatregelen is in totaal 108 miljoen euro beschikbaar. Het gaat onder meer om maatregelen tegen sluipverkeer en verbeteringen van alternatieven voor de auto.
Verbreding eerder gepauzeerd De A2 tussen Deil en Vught is een van de grootste fileknelpunten van Nederland. In 2022 werden plannen vastgesteld om de weg te verbreden, maar dat project werd in 2023 gepauzeerd.
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam dat door een tekort aan geld, menskracht en vergunningsruimte op het gebied van stikstof. De verbreding van de A2 wordt later dit jaar opnieuw meegewogen in keuzes van het ministerie.
Vervolg op eerdere maatregelen Sinds 2018 werken het Rijk en de regio samen aan maatregelen voor verkeer en bereikbaarheid rond de A2 Deil-Vught. Eerdere korte-termijnmaatregelen zijn inmiddels bijna allemaal afgerond.
In 2024 spraken het Rijk en de regio af om samen 108 miljoen euro te investeren in een nieuw pakket vervolgmaatregelen. Beide partijen leggen 54 miljoen euro in.
Uitvoering tot 2030 De uitvoering van de maatregelen loopt tot 2030. De afspraken zijn bekrachtigd door de minister van Infrastructuur en Waterstaat en bestuurders van de provincies Gelderland en Noord-Brabant, Regio Rivierenland en gemeente ’s-Hertogenbosch.
“Voor de regio blijft de verbreding van de A2 noodzakelijk”, zegt Roy Geers, voorzitter van de stuurgroep. “Ondertussen zitten we niet stil.”