GELDERMALSEN - De gemeente West Betuwe heeft het regenboogpad – dat sinds december is beklad – nog steeds niet hersteld. Het college wil dit pas gaan doen als er camera’s zijn opgehangen. “Duurzaam herstel is de gekozen lijn”, geeft de gemeente als antwoord op vragen van SRC.
In december 2025 werd het regenboogpad nog
feestelijk geopend naast het gemeentehuis van West Betuwe. Maar nog geen 12 uur later werd het pad
beklad in Geldermalsen. In de tijd erna zijn er nog meerdere keren stenen uit het pad gehaald en in de sloot gegooid. “Even heel plat gezegd, je moet met je tengels van andermans spullen afblijven”,
zei de burgemeester in januari nog over het vandalisme.
Uiteindelijk heeft de gemeente besloten om camera’s op te gaan hangen om herhaling van vandalisme te voorkomen. “We kunnen het nu al repareren, maar dan voelen we ook aankomen dat er nog een keer iets komt”, zei Stoop eerder.
Lang wachtenMaar de bekladding is al meer dan een half jaar geleden gebeurd en het is nog steeds wachten op de camera’s. “Bij het onderzoek en het herstel zijn meerdere partijen en ketenpartners betrokken, waardoor dit tijd in beslag neemt. Duurzaam herstel is dus de gekozen lijn en het college hoopt dit op zo kort mogelijke termijn te realiseren.”
Volgens de gemeente is het belangrijk om goed te kijken waar, hoe en hoeveel camera’s er moeten komen voordat ze daadwerkelijk worden geplaatst. Dat proces kost volgens de gemeente tijd.
Wat als het pad hersteld is?De gemeente verwacht dat de camera’s ervoor zullen zorgen dat het pad niet meer zal worden beklad of kapot gemaakt. “Indien dit wel gebeurt, zal de burgemeester afwegen met de politie welke bestuurlijke maatregelen ingezet kunnen worden tegen de daders.”
De gemeente ontkent daarnaast dat er bewust gewacht wordt met herstel vanwege de politieke situatie in West Betuwe. Zo sloten Dorpsbelangen, D66 en de SGP afgelopen weekend een coalitieakkoord. Die laatste partij is fel tegen het regenboogpad. Volgens de gemeente is de politieke keuze echter al gemaakt en wordt die nu uitgevoerd.
Wanneer de camera’s worden geplaatst, is onduidelijk. Wel geeft de gemeente aan dat ze hopen dat de camera’s binnenkort worden opgehangen zodat het pad gerepareerd kan worden.
ToekomstHet is nog onduidelijk welke afspraken over het regenboogpad precies zijn gemaakt in het nieuwe coalitieakkoord. Vooralsnog houdt de gemeente vast aan het plan om het pad te herstellen.