HEESSELT - Bewoners, medewerkers en familieleden van Zorglandgoed Bloemfonteijn uit Heesselt doen zaterdag 30 mei mee aan de Mega Wandel Marathon in Arnhem. Met de wandeltocht willen zij geld ophalen voor Stichting Het Gehandicapte Kind én voor de realisatie van een tweede golfkar. "Daarmee kunnen we meer uitjes plannen", vertelt medewerker Donna de Gier.
De groep heeft inmiddels al ruim 7.500 euro opgehaald. De helft van dat bedrag gaat naar Stichting Het Gehandicapte Kind. De andere helft mag het zorglandgoed zelf besteden aan voorzieningen voor bewoners en deelnemers.
Wandelen voor een tweede golfkarVolgens medewerker Donna de Gier heeft het zorglandgoed al vaker meegedaan aan de actie. “Het is echt een hele gezellige dag. We gaan met bewoners, ouders, collega’s en begeleiding samen naar Arnhem. Overal staan mensen langs de kant om je aan te moedigen.”
Vorig jaar werd met het opgehaalde geld een speciale snoezelruimte gerealiseerd. “Dat is een ruimte waar bewoners rustig kunnen worden met lichtprojecties, muziek en zitzakken. Het lijkt alsof je bijvoorbeeld in Droomvlucht van de Efteling zit”, vertelt De Gier.
Dit jaar wil het zorglandgoed geld ophalen voor een tweede golfkar. Daarmee kunnen bewoners die rolstoelgebonden zijn makkelijker mee naar buiten. “Soms hebben we niet genoeg begeleiding om meerdere rolstoelen tegelijk te duwen. Met zo’n golfkar kunnen we toch vaker op pad.”
‘Iedereen moet mee kunnen doen’De Mega Wandel Marathon draait niet alleen om geld ophalen, maar ook om aandacht voor inclusie. De slogan van de actie luidt: “Een handicap beperkt een kind niet voor het leven, buitengesloten worden doet dat wel.”
Die boodschap sluit volgens De Gier goed aan bij waar het zorglandgoed voor staat. “Wij willen juist dat bewoners midden in de maatschappij staan. We hebben bijvoorbeeld een openbare speeltuin waar ook kinderen uit het dorp komen spelen. En we organiseren activiteiten samen met de basisschool hier.”
Overal rekening mee houdenDe voorbereidingen voor zaterdag zijn inmiddels in volle gang. Dat vraagt volgens De Gier flink wat organisatie. “We moeten overal rekening mee houden. Denk aan medicatie, zuurstof, eten en drinken. Sommige bewoners hebben epilepsie, dus warm weer kan lastig zijn. We bereiden echt allerlei scenario’s voor.”
Toch kijkt de organisatie vooral uit naar de dag zelf. “Als iedereen de wandeling haalt en we samen over de finish komen, dan is het voor ons geslaagd.” Doneren kan via de actiepagina van
Zorglandgoed Bloemfonteijn.