Woningbouwplan Wilhelminalaan in Dodewaard stap dichter bij realisatie
Zondag 24 mei 2026 | Carolien Krouwel
Woningplan Dodewaard.
DODEWAARD - Voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan de Wilhelminalaan in Dodewaard is een belangrijke stap gezet. Holleman Ontwikkeling uit Deventer en de Gemeente Neder-Betuwe hebben onlangs een anterieure overeenkomst ondertekend voor de bouw van 35 woningen.
Met de overeenkomst leggen beide partijen afspraken vast over de verdere uitwerking van het woningbouwproject. Volgens directeur Frans Holleman zijn daarbij ook gesprekken gevoerd met omwonenden. “Die gesprekken waren waardevol en hebben geleid tot een aantal aanpassingen in het plan, waarmee we denken beter aan te sluiten op de wensen en zorgen uit de buurt”, aldus Holleman. Grote behoefte aan woningen Wethouder Nees van Wolfswinkel noemt het plan een logische ontwikkeling voor het dorp. Volgens hem is er veel vraag naar woningen in Dodewaard en past de locatie goed binnen de verdere groei van het dorp.
De woningbouw sluit aan bij andere ontwikkelingen in de omgeving, waaronder de bouw van het multifunctionele centrum en de bouwplannen op Fructus-II.
Mix van huur- en koopwoningen Als de plannen doorgaan, verrijst aan de Wilhelminalaan een gevarieerd woningaanbod. De verdeling bestaat uit 30 procent sociale huurwoningen, 20 procent goedkope koopwoningen en 15 procent betaalbare koopwoningen met een maximale prijs van 420.000 euro. Daarmee willen de initiatiefnemers inspelen op de behoefte aan betaalbare woningen voor verschillende doelgroepen.
Bestemmingswijziging nog noodzakelijk Voordat de bouw daadwerkelijk kan starten, moet de huidige agrarische bestemming van het gebied worden aangepast. Hiervoor wordt een verzoek ingediend bij de gemeente.
De komende periode wordt gewerkt aan een stedenbouwkundig plan en een inrichtingsplan. Ook vinden verschillende onderzoeken plaats en wordt de omgeving betrokken bij het vervolgproces.
Daarna start de officiële omgevingsplanprocedure. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad van Gemeente Neder-Betuwe over de wijziging van het omgevingsplan. Het woningbouwproject komt binnenkort al aan bod tijdens een gespreksavond met de gemeenteraad.