SPIJK - Golfclub The Dutch heeft 8.000 euro betaald aan het Openbaar Ministerie vanwege het verkeerd toepassen van staalslakken op het terrein van de golfbaan. In ruil daarvoor ziet het OM af van verdere strafvervolging van de club. De aannemer die betrokken was bij de werkzaamheden wordt nog wel vervolgd, meldt het ANP.
De staalslakken, een restproduct uit de staalindustrie, werden tussen 2017 en 2019 gebruikt bij werkzaamheden aan de golfbaan in Spijk. Volgens het OM zijn de materialen destijds niet volgens de milieuregels toegepast. Daardoor kon vervuild regenwater in sloten en oppervlaktewater terechtkomen.
Volgens het Openbaar Ministerie heeft de golfclub inmiddels maatregelen genomen om de situatie te verbeteren. Zo is een nieuwe directie aangesteld en werd het gebied met staalslakken teruggebracht van ongeveer 35 hectare naar 6,5 hectare. Ook heeft The Dutch juridische stappen gezet tegen het aannemersbedrijf en de voormalige directie.
Problemen spelen al jarenDe kwestie rond de staalslakken houdt Spijk al langere tijd bezig. In 2022 werd onderzocht of er mogelijk kankerverwekkend Chroom-6 rond het terrein aanwezig was. Ook bleek toen dat bassins voor de opvang van vervuild regenwater lek waren geraakt.
In 2023 kwamen The Dutch en BAM Infra met een nieuw plan voor de opslag van de staalslakken. Daarbij zouden de materialen worden verwerkt in een afgedekte heuvel, een zogeheten ‘Landmark’, van maximaal twintig meter hoog op het terrein. Dat plan verving een eerder voorstel voor een geluidswal langs de A15 en de Betuweroute.
Zorgen over PFAS en toekomst van de slakkenOok vorig jaar bleven zorgen bestaan over mogelijke vervuiling rond het terrein. Waterschap Rivierenland meldde in juli
verhoogde concentraties PFAS in het water rond de staalslakken. Volgens het waterschap bleven de waarden binnen de geldende normen, maar werd uit voorzorg een extra koolfilter geplaatst bij de waterzuivering.
Ondertussen blijft discussie bestaan over wat er moet gebeuren met de ongeveer 670.000 ton staalslakken in Spijk. De Tweede Kamer nam eind vorig jaar een
motie aan waarin het kabinet wordt gevraagd samen met de gemeente West Betuwe en omwonenden een plan te maken om de berg staalslakken af te voeren.
Gemeente West Betuwe ziet het afdekken van de slakken op de huidige locatie voorlopig nog als de meest haalbare oplossing.