REGIO - De Betuwse Fietsvierdaagse gaat donderdag 14 mei weer van start vanuit Kerk-Avezaath. Vier dagen lang trekken honderden fietsers door de Betuwe, langs dijken, uiterwaarden, fruitgaarden en pontjes. Dit jaar wordt het evenement voor de 39e keer georganiseerd. Volgens voorzitter Henk van Zoelen draait het vooral om genieten van de omgeving. “Het is geen wedstrijd. Mensen hebben echt de tijd om rustig te fietsen en van de Betuwe te genieten.”
De fietsvierdaagse ontstond eind jaren tachtig vanuit Kerk-Avezaath. Initiatiefnemer was voormalig schooldirecteur Gerrit Veldhorst, die zelf een fanatiek fietser was. Inmiddels is het evenement uitgegroeid tot een vaste traditie in Rivierenland.
“Hij wilde mensen laten genieten van het Rivierengebied”, vertelt Van Zoelen. “En dat doen we eigenlijk nog steeds. De Betuwe is gewoon ontzettend mooi. Mensen komen speciaal voor de uiterwaarden, de dijken en de fruitboomgaarden hierheen.”
Vier routes door de regio De deelnemers kunnen iedere dag kiezen uit routes van 25, 40, 60 of 80 kilometer. Donderdag staat de West Betuweroute op het programma, vrijdag de populaire Lingeroute, zaterdag de Neerijnenroute en zondag de Lekroute.
Vooral de vrijdagroute langs de Linge blijft volgens Van Zoelen favoriet. “De Lingeroute blijft de mooiste route”, zegt hij lachend. “Die route blijft echt een hot item. Mensen zeggen soms: ik heb hem al zeven keer gereden, maar hij blijft prachtig.”
De routes voeren onder meer langs plaatsen als Geldermalsen, Beesd, Buren, Asperen, Wijk bij Duurstede en de Utrechtse Heuvelrug. Onderweg steken deelnemers ook meerdere keren met pontjes de rivier over.
Na corona minder aanmeldingen Voor dit jaar hebben zich al ruim 450 deelnemers vooraf aangemeld. Dat zijn er iets meer dan vorig jaar. Toch liggen de aantallen nog lager dan voor de coronaperiode.
“Voor corona zaten we vaak richting de negenhonderd deelnemers”, vertelt Van Zoelen. “Ik denk dat mensen sinds die tijd vaker zelf routes zijn gaan fietsen via knooppunten. Maar alsnog komen er elk jaar veel vaste deelnemers terug.”
Volgens hem bestaat het grootste deel van de deelnemers uit oudere fietsers. “Wij noemen het weleens de grijze golf”, zegt hij met een lach. “Maar dankzij de elektrische fiets blijven mensen ook langer actief. We hebben deelnemers van boven de tachtig die nog gewoon meefietsen.”
Grote groep vrijwilligers Achter de fietsvierdaagse zit maanden voorbereiding. Volgens Van Zoelen begint de organisatie ieder jaar al in oktober met het uitzetten en controleren van de routes.
“Er komt echt veel bij kijken”, vertelt hij. “Routes controleren, sponsors bezoeken, persberichten maken, vrijwilligers regelen, alles moet kloppen. Je bent er het hele jaar toch mee bezig.”
Tijdens de fietsdagen zelf zijn tientallen vrijwilligers actief bij startpunten, stempelposten en EHBO-locaties. “We proberen het vooral gemoedelijk en rustig te houden”, zegt Van Zoelen. “Bij ons rijdt niemand op elkaars achterlicht. Dat waarderen mensen juist.”
Aanmelden nog mogelijk De Betuwse Fietsvierdaagse start iedere ochtend vanuit het dorpshuis in Kerk-Avezaath. Ook mensen die zich nog niet vooraf hebben ingeschreven, kunnen vanaf donderdagmorgen deelnemen. “Je kan ook één dag meefietsen. Dan adviseer ik om vrijdag de Lingeroute te fietsen”, aldus Van Zoelen.
Van Zoelen hoopt vooral op vier mooie fietsdagen zonder ongelukken. “Wanneer het een geslaagde editie is? Als iedereen veilig thuiskomt, we weinig klachten hebben én mooi weer krijgen”, zegt hij. “Maar genieten gaan we sowieso.”