EVERDINGEN - Na alle incidenten met verkeersregelaars weet directeur van Binck Verkeer Mario van de Vorstenbosch niet of ze gaan meewerken bij nieuwe wegafsluitingen. Zijn bedrijf levert verkeersregelaars. Eind augustus wordt er weer aan de A2 gewerkt, maar nu in de andere richting. "Het moet echt anders."
Het was het eerste wat Van de Vorstenbosch zag toen hij terugkwam van vakantie: Videoplatform Dumpert deelde beelden van hoe één van zijn verkeersregelaars op de motorkap van een boze automobilist belandde. De verkeersregelaar heeft aangifte gedaan.
In eerste instantie was hij niet blij dat deze video online kwam, maar volgens Van den Vorstenbosch is het goed dat hier aandacht voor komt. "De oplossing is dat deze mensen gestraft worden, maar dat kunnen wij niet zelf."
'Luisteren pas als er politie staat' Volgens Van de Vorstenbosch laat het incident bij de afgesloten A2-sluiproutes een groter probleem zien. "Mensen luisteren pas als er politie staat. Daarnaast is het een maatschappelijk probleem. We zien een exponentiele toename van geweld tegen onze verkeersregelaars."
Het bedrijf van Van de Vorstenbosch heeft 250 mensen in dienst die dagelijks bezig zijn met het regelen van het verkeer. Een beroep dat twintig jaar geleden nog voornamelijk door politieagenten werd uitgevoerd. "Langzaamaan is dat verschoven en geprivatiseerd", legt Van den Vorstenbosch uit.
In 2009 werd het verder geprofessionaliseerd, waarna het verkeer werd geregeld door een bedrijf zoals dat van Van de Vorstenbosch. De aannemer van de wegwerkzaamheden huurde bij hem verkeersregelaars voor de afsluitingen in de gemeente Vijfheerenlanden.
Verkeersregelaars zonder macht En dat brengt ons bij de situatie van de afgelopen maanden. De A2 tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Oudenrijn was in de weekenden dicht. Daardoor ontstond vaak file op de A27. Om die file te vermijden, maakten automobilisten gebruik van sluiproutes. Bijvoorbeeld bij Everdingen, waar het afgelopen weekend misging.
Van de parallelweg bij Everdingen was een eenrichtingsweg gemaakt. Iemand die alsnog tegen de richting in de weg gebruikt, is in overtreding. De verkeersregelaars stonden aan het begin van de weg om automobilisten te wijzen op de wegafsluiting. Wanneer ze dan toch doorreden, hadden de verkeersregelaars geen enkele bevoegdheid.
Die machteloosheid is een pijnpunt voor Van de Vorstenbosch. "Wij hebben gevraagd om ondersteuning van de politie om te handhaven, maar zij zouden hier geen capaciteit voor hebben", zegt de directeur.
Na de tweede weekendafsluiting waren er zoveel incidenten, dat de aannemer eigenlijk wilde stoppen met verkeersregelaars, zegt Van de Vorstenbosch. "Dan zou er alleen een hek staan. Maar ik vind dat de wereld op zijn kop. Daarnaast zou je alleen maar meer verkeerschaos krijgen."
Wereld van verschil De directeur ziet een wereld van verschil als er wel politie aanwezig is. "Wie verkeersregelaar wordt, moet een examen afleggen', vertelt Van de Vorstenbosch. "Drie dagen lang oefenen de verkeersregelaars. Op de laatste dag is het examen en is er een agent bij. Dan wordt ineens niemand meer uitgescholden, wordt er niet gespuugd en gedraagt iedereen zich voorbeeldig."
Daarom opperde Van de Vorstenbosch zelfs gekscherend om een politieauto bij de afzetting te zetten. "Die blauwe en rode kleuren schrikken af. Of wat mij betreft een bordje waarop staat: 'Verkeersregelaar negeren betekent boete riskeren.'"
Dat de gemeente Vijfheerenlanden geen grote politiecapaciteit heeft en dat je niet alle verkeersregelaars bepaalde bevoegdheden kan geven, begrijpt Van de Vorstenbosch. Toch is de huidige Wet Verkeersregeling te eenvoudig, meent Van de Vorstenbosch. "Een automobilist luistert naar een agent. Wanneer die er niet zijn, is dit gedrag schering en inslag."
Te weinig politiecapaciteit Volgens burgemeester Sjors Fröhlich van Vijfheerenlanden is er een aanvraag en inzet geweest van extra boa's in het buitengebied. "Maar er is direct duidelijk gemaakt dat het voor ons niet mogelijk is om alle afzettingen te beveiligen."
Hij erkent dat daar te weinig capaciteit voor is: "Dat moeten we ook niet willen, dat al onze boa's en agenten hiermee bezig zijn, als we al de capaciteit hadden."
"Wanneer het de spuigaten uitliep, zijn agenten wel ter plaatse geweest, maar hier was geen kruit tegen opgewassen. Bijvoorbeeld bij het incident waarbij een verkeersregelaar op de motorkap lag. Toen moest een politieteam uit een andere regio komen, omdat wij niemand meer hadden. Dat laat wel het tekort goed zien", zegt hij.
"Laten we ook even bij de bron beginnen. Mensen moeten ook gewoon even normaal gaan doen", aldus Fröhlich.