METEREN - Het vierde elftal van MVV’58 uit Meteren kijkt met een dubbel gevoel terug op hun deelname aan de campagne ‘De Wedstrijd van je Leven’ van ESPN. Het vriendenteam is trots op hun prestaties, maar na afloop overheerste vooral teleurstelling over de manier waarop ESPN met de deelnemers omging en het gebrek aan transparantie rondom de keuze van de winnaar. “We hebben daar vijf uur gezeten en zijn geen seconde aan het woord geweest”, zegt initiatiefnemer Ron van Varik.
De afgelopen weken deed het vierde van MVV’58 mee met een campagne van ESPN. Meer dan duizend teams meldden zich aan om een wedstrijd te mogen spelen tegen FC de Rebellen. Dat is een voetbalteam met oud-profvoetballers zoals Andy van der Meijde, Theo Janssen en als coach John de Wolf. Door zoveel mogelijk stemmen te halen en de meest ludieke acties online te doen, kon een team zich verder knokken om kans te maken op die wedstrijd.
Veel gekke actiesEn dat lukte het vriendenteam zeker. Teamleden sprongen uit een vliegtuig, één speler liet het clublogo tatoeëren en de selectie ‘overleefde’ zelfs 24 uur in de kantine. Daarnaast kwam het team regelmatig in het nieuws of op de radio. “Met alle video’s bij elkaar hebben we al meer dan 800.000 views gehaald op Instagram”, vertelt Van Varik.
Het vriendenteam kwam uiteindelijk in de top 10 van teams die kans maakten op de wedstrijd en werden daarom afgelopen zondag uitgenodigd in de ESPN-kantine. Tijdens die uitzending zou bekend worden welke van de tien teams de ‘Wedstrijd van je Leven’ mocht spelen.
Lang gezetenHet was een lange zit voor het team, dat begin van de middag via de trein onderweg ging naar de studio. “Van te voren moest ik een woordvoerder van ons team aangeven, voor als ze met ons in gesprek wilden. Uiteindelijk hebben ze maar drie van de tien teams geïnterviewd in de vijf uur dat we daar zaten en ons dus niet”, vertelt Van Varik.
Uiteindelijk aan het einde van de uitzending werd de winnaar bekend. Helaas voor het team werd DOSKO'32 uit Duizel de winnaar. “Daar baalden we flink van.” Maar tot Van Variks zijn verbazing werd er verder niks bekendgemaakt over de uitslag. “Wij moesten zelf vragen op welke plek wij waren geëindigd.” Dat bleek uiteindelijk plek drie te zijn.
Transparantie over keuze winnaarVan Varik wilde graag weten op basis waarvan het team uit Duizel had gewonnen. “Teams werden beoordeeld op het aantal online stemmen en daarnaast door een vakjury die keek naar de meest ludieke acties”, vertelt hij. Maar wat nu uiteindelijk meer meewoog en hoeveel stemmen elk team had gekregen is niet duidelijk gemaakt. “Ik vind het bijzonder dat dat niet bekend werd gemaakt.”
Volgens hem ontstond daardoor bij meerdere teams het gevoel dat de uitslag al eerder vaststond. “Dat gevoel heerste niet alleen bij ons, maar ook bij andere teams die daar aanwezig waren.” Daarnaast dachten volgens de teamcoördinator andere teams dat het vriendenteam uit Meteren sowieso zou winnen.
‘Voelen ons gebruikt’Volgens Van Varik voelt het nu alsof het amateurteam vooral werd gebruikt om aandacht voor de actie te genereren. “We hebben vier weken lang tijd, energie en geld erin gestoken. We zijn voor ESPN op landelijke radio geweest en hebben enorm veel reclame gemaakt. Dan voelt het gek dat je uiteindelijk eigenlijk aan de kant wordt geschoven.”
Als bedankje kreeg het team 20 nieuwe voetballen. "Die wil je nu bijna lek steken", lacht Van Varik. De coördinator van het team heeft een mail gestuurd naar de organisatie over zijn ervaringen. Daarbij heeft hij aanvullende vragen gesteld over de puntentelling. Van Varik heeft daar nog geen antwoord op gekregen. Ook SRC zocht contact met ESPN, maar kreeg tot nu toe geen reactie.
Toch trotsOndanks de zure nasmaak kijkt Van Varik met ongelofelijke trots terug op de afgelopen weken. “Op het hele proces ben ik juist belachelijk trots”, zegt hij. “Wat wij als klein vriendenteam uit een kleine gemeente hebben bereikt, vind ik echt machtig mooi.”
Volgens hem heeft de actie het team dichter bij elkaar gebracht. “Je merkt gewoon dat we meer vrienden van elkaar zijn geworden. We hebben meer plezier samen en meer waardering voor elkaar gekregen.”
Doorgaan met video'sOok online blijft het team groeien. Het aantal volgers groeide de afgelopen weken explosief en ook de filmpjes blijven populair. Bovendien haalt het team veel plezier uit het maken ervan. “We blijven dit soort filmpjes zeker maken. We hebben er een nieuwe hobby bij gekregen.”
Bekijk ons eerder interview met het vriendenteam, waarin wij ook Finn spraken die een tattoo zetten van het clublogo. De video’s en ludieke acties van MVV’58 4 kun je vinden op hun Instagram-account.