VIJFHEERENLANDEN - Tijdens het laatste weekend van de werkzaamheden aan de A2 hebben verkeersregelaars opnieuw te maken gekregen met agressief gedrag van automobilisten. Dat meldt burgemeester Sjors Fröhlich van Gemeente Vijfheerenlanden op sociale media.
Volgens Fröhlich werden verkeersregelaars zondag met regelmaat uitgescholden, bedreigd en bijna aangereden. Eén verkeersregelaar moest zelfs door een arts behandeld worden nadat hij klappen kreeg van een automobilist die niet in de file wilde staan.
Automobilist rijdt over voeten verkeersregelaarOok op de Tienhovenseweg ging het mis. Daar reed een ongeduldige automobilist volgens de burgemeester over de voeten van een verkeersregelaar. Het kenteken van de bestuurder zou zijn genoteerd en de politie zou worden ingeschakeld.
“Deze mensen doen gewoon hun werk en proberen onze dorpen veilig en vrij te houden van sluipverkeer”
Volgens de burgemeester zijn van de ernstigste incidenten kentekens, videobeelden en getuigenverklaringen beschikbaar.
Drukte door afsluiting A2 en A12De incidenten vonden plaats tijdens het laatste weekend waarin de A2 tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Oudenrijn was afgesloten voor groot onderhoud. Ook de A12 richting Den Haag was dicht vanwege werkzaamheden. Verkeer werd omgeleid via de A27 en knooppunt Lunetten, waardoor de extra reistijd flink kon oplopen.
De werkzaamheden zorgden de afgelopen weken vaker voor drukte in dorpen als Vianen, Hagestein en Everdingen, waar automobilisten probeerden files te ontwijken via sluiproutes. Eerder meldde Rijkswaterstaat al dat verkeersregelaars daarbij te maken kregen met intimiderend gedrag van bestuurders die afsluitingen negeerden.
“Ik heb er echt geen woorden voor. Doe even normaal mensen!”, aldus de burgemeester.