TIEL - De historische vereniging Oudheidkamer voor Tiel en Omstreken bestaat op maandag 11 mei precies 125 jaar. Dat jubileum laat de vereniging niet ongemerkt voorbijgaan. Met tentoonstellingen, lezingen, een speciaal stripboek en een nieuw boek over de wederopbouw van Tiel staat de komende periode volledig in het teken van de rijke geschiedenis van de stad.
Tentoonstelling en bijzonder stripboek In het Regionaal Archief Rivierenland is sinds half april een tentoonstelling te zien over de geschiedenis van de Oudheidkamer én over de totstandkoming van de speciale jubileumuitgave ‘TielStrip’.
Dat stripboek vertelt 6000 jaar geschiedenis van Tiel en werd gemaakt door tekenaar en historicus Roos In't Veld, samen met stadshistoricus Emile Smit. Voor de tentoonstelling werd ook een grote afbeelding uit het stripboek ingekleurd door bezoekers van Ontmoetingscentrum Tiel.
Lezing van Maarten van Rossum Op 11 mei staat in Schouwburg Agnietenhof een speciale jubileumlezing gepland van Maarten van Rossum over de wederopbouwperiode. De avond is uitsluitend toegankelijk voor leden van de Oudheidkamer en was volgens de organisatie binnen één ochtend volledig volgeboekt.
Feestelijke lancering van de TielStrip De officiële presentatie van de ‘TielStrip’ vindt plaats op woensdagmiddag 13 mei in het Regionaal Archief. Tijdens de bijeenkomst organiseert Roos In’t Veld een Kahoot-quiz en wordt het eerste exemplaar overhandigd aan een nog geheime ontvanger.
De jubileumuitgave krijgt daarnaast ook een educatief doel. Leerlingen van groep 7 en 8 van Tielse basisscholen en scholieren uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs ontvangen via hun scholen een exemplaar van de strip. Het initiatief wordt ondersteund door het Tielse Burgerweeshuis en de gemeente Tiel. De gemeente ontwikkelde bovendien een speciaal educatief magazine voor het middelbaar onderwijs.
Vanaf 14 mei is de TielStrip verkrijgbaar bij Arentsen & Tomey. Volgens de organisatie is er nu al veel belangstelling voor het boek.
Boek over wederopbouw Naast het stripboek verschijnt ook een nieuw jubileumboek over de wederopbouw van Tiel. Een redactionele werkgroep van de Oudheidkamer werkte daarvoor intensief aan een publicatie over een onderwerp waar volgens de vereniging nog relatief weinig over geschreven is.
De feestelijke presentatie van het boek vindt plaats op 4 juni bij Erik en Haar. De locatie is bewust gekozen, omdat het pand geldt als een wederopbouwmonument. Het eerste exemplaar wordt daar overhandigd aan de burgemeester van Tiel.