VIANEN - Op middelbare scholen in heel Nederland ging vrijdag 8 mei de examenperiode van start. Leerlingen maken de komende weken examens in verschillende vakken, waarna half juni de uitslagen volgen. Ook in de regio leven veel leerlingen toe naar de examens, onder wie de 15-jarige Isa Lakerveld uit Vianen. Zij doet dit jaar examens op het niveau vmbo-tl.
Vrijdag stonden de eerste examens op het programma. Zo begonnen havoleerlingen met filosofie en Nederlands, maakten vwo-leerlingen examens in kunst en bedrijfseconomie en startten Isa en haar vmbo-tl-klasgenoten met wiskunde.
Tussen de laatste schooldag en het eerste examen kregen de leerlingen ongeveer anderhalve week om zich voor te bereiden. Isa gebruikte die periode vooral om extra te oefenen en de lesstof goed te herhalen. “Ik heb me goed voorbereid aan de hand van theorie, opdrachten, oefenexamens en spreekuren", vertelt ze.
Toch brengt de examenperiode bij veel leerlingen enige spanning met zich mee. Zo voelde ook Isa de spanning richting de examens toenemen. “Ik ben zenuwachtig maar heb er ook wel vertrouwen in. Aan de andere kant weet je nooit wat er op je te wachten staat.”
Eerste examen Na twee uur was het eerste examen voor Isa achter de rug. “Het ging prima. Het was spannend in het begin, maar de zenuwen trokken weg gedurende het examen.” Na dit examen moet ze er nog vijf. “Ik kijk het meeste uit naar Nederlands, daar ben ik goed in. Economie vind ik lastig, daar heb ik minder zin in.”
Uitslagdag Op donderdag 11 juni wordt in de ochtend de normering van alle examens bekendgemaakt. Later op de dag worden de leerlingen opgebeld door een docent of begeleider met de uitslag. “Ik ben benieuwd naar de uitslag. Ik word die dag gebeld door mijn coach, een van mijn docenten. Het belletje komt wel goed, behalve als ik gezakt ben natuurlijk.”