VIJFHEERENLANDEN - De gemeente Vijfheerenlanden is tevreden met de eerste resultaten van een proef met korting op herbruikbare bekers, schrijft de gemeente op Facebook. Niet-commerciële evenementen kunnen sinds 18 februari een ‘huurtoeslag’ krijgen van de gemeente voor herbruikbare bekers.
Stichting Amaliastein maakte als één van de eersten gebruik van de regeling, voor hun Oranjeweek. “Onze ervaring is goed. Het scheelt een hoop opruimen”, zegt Olaf van Zelst van de stichting. “Je merkt tijdens zo’n feestavond dat mensen toch een hoop van zich afgooien. Maar dankzij de herbruikbare bekers hebben we niet meer vuilniszakken vol vuil op het terrein.”
Vanwege de regeling van de gemeente komen de kosten ongeveer hetzelfde uit als wanneer de stichting wegwerpbekers had gebruikt, zegt Van Zelst. Het is dus goed bevallen.
Organisatorisch lastig Ook Peter de Lange van Oranjevereniging Beatrix uit Ameide is tevreden, zegt hij over de telefoon. “Zeker qua duurzaamheid. We willen niet teveel plastic weggooien, dus we staan wel achter het hergebruik van vieze bekers.”
Wel is het organisatorisch nog wennen, zegt De Lange. “Het opzetten van inzamelpunten was gedoe. We hadden andere bekers om flesjes in uit te schenken dan de bekers voor de tapjes, maar het was continu kijken of je het goede bekertje had.”
Uiteindelijk leverde het wel minder rommel in de tent op op Koningsdag en daar is hij redelijk positief over. Of de Oranjevereniging weer gebruik zal maken van dergelijke bekers is wel deels afhankelijk van het voortbestaan van de gemeentelijke regeling - vanwege de kosten.