TIEL - Het Clubhuis in Tiel is volledig gerenoveerd en verduurzaamd. Het gebouw is het afgelopen jaar flink aangepakt en is nu weer klaar voor de komende twintig jaar. Wethouders Carla Kreuk en Frank Groen openden het clubhuis woensdag officieel en proostten samen met de vrijwilligers op het resultaat.
Het wijkgebouw in Tiel Oost is volgens de gemeente een belangrijke plek voor ontmoeting, activiteiten en sociale verbinding. Er worden hier dingen georganiseerd zoals cursussen, creatieve bijeenkomsten en wijkacties met aandacht voor laagdrempelige deelname en sociale contacten.
Het gebouw, een voormalige school, verkeerde niet meer in de beste staat. Na een verzoek van Maaike Drentje, voorzitter van stichting Clubhuis Tiel, stelde de gemeenteraad een flink bedrag beschikbaar voor de renovatie. Samen met het budget voor verduurzaming investeerde de gemeente het afgelopen jaar in totaal €450.000,- in het Clubhuis.
Renovatie en verduurzaming Het Tielse bouwbedrijf De Vree en Sliepen voerde de werkzaamheden uit. Het gebouw kreeg onder andere een nieuw geïsoleerd dak, gevelisolatie, nieuwe kozijnen met dubbelglas, vernieuwde elektra, een nieuwe vloer, airco, nieuwe verlichting en een nieuw herentoilet. Ook werd een uitgang aan de achterkant gerealiseerd.
Door de verduurzaming dalen de vaste onderhoudskosten flink en is het pand weer klaar voor tientallen jaren. Vrijwilligers hielpen met het schilderen van het interieur en droegen zo bij aan het eindresultaat. Ook volgen later nog extra verbeteringen aan het Clubhuis, meldt de gemeente.
Extra voorzieningen met wijk- en dorpendeal Met de wijk- en dorpendeal van de Provincie Gelderland worden de komende tijd nog een nieuwe keuken, zonneschermen, een hekwerk, een grote berging, nieuw interieur en een beweegtuin gerealiseerd. Aan het project doen, naast de gemeente Tiel, ook het Oranjefonds, het VSB Fonds en het Oud Burger Mannen- en Vrouwenhuis mee.