NEDER-BETUWE - Gemeentebelangen Neder-Betuwe wil zich de komende jaren vooral richten op woningbouw, leefbaarheid in de dorpen en gelijke behandeling van inwoners. Dat blijkt uit het verkiezingsprogramma en uit een gesprek met lijsttrekker Anja Hulsbergen en raadslid Louis van der Stuijft.
De afgelopen bestuursperiode had de partij twee zetels, later kwam daar een derde bij omdat Van der Stuijft van de PvdA verkaste naar Gemeentebelangen. De lokale partij zat niet in de coalitie en is dan ook kritisch. “We hebben veel bestemmingsplannen voorbij zien komen. Op het gebied van onderwijs zijn wel stappen gezet, bijvoorbeeld bij schoolgebouwen, maar verder is er in ons beeld weinig echt gebeurd”, zegt de lijsttrekker.
Meer woningen voor jongeren en ouderen Wonen is volgens Gemeentebelangen het belangrijkste thema richting de verkiezingen. De partij wil vooral meer mogelijkheden voor jongeren en ouderen die nu moeilijk een woning kunnen vinden.
“De mogelijkheden voor met name jongeren om ergens te wonen vinden wij heel belangrijk. Daarom pleiten we voor tiny houses, het splitsen van woningen en het delen van woningen met meerdere mensen”, zegt Hulsbergen.
Daarnaast wil de partij dat er meer sociale woningbouw komt en dat er ook meer appartementen worden gebouwd. “Niet alleen grote eengezinswoningen, maar juist ook kijken naar de doelgroep die nu moeite heeft om aan een woning te komen.”
Creatiever omgaan met regels Volgens Hulsbergen moet de gemeente flexibeler omgaan met initiatieven van inwoners. “Als mensen met ideeën komen, bijvoorbeeld om in de tuin iets te bouwen of hun woning op te splitsen in een boven- en benedendeel, dan moet de gemeente daar coulant naar kijken. Niet kijken naar wat onmogelijk is, maar juist naar wat mogelijk is.”
Ook leegstaande bedrijfsgebouwen zouden volgens de partij kunnen worden omgebouwd tot woningen. “De woningnood is hoog, dus we moeten kijken waar we mensen kunnen ondersteunen.”
Iedereen moet zich welkom voelen In het verkiezingsprogramma staat daarnaast dat Neder-Betuwe een gemeente moet zijn waar iedereen zich thuis kan voelen. Volgens Hulsbergen is daar nog werk te doen. “Alle mensen zijn gelijk aan elkaar, maar ze worden niet altijd gelijk behandeld. Wij willen dat iedereen, ongeacht achtergrond of overtuiging, recht heeft op dezelfde kansen.”
Volgens haar voelen sommige inwoners zich minder geaccepteerd in de gemeente. Zo noemt ze dat mensen met een andere overtuiging of bijvoorbeeld homoseksuele inwoners zich soms moeilijker thuis voelen. “Wij willen dat iedereen hier op dezelfde manier kan wonen en leven.”
Dorpen leefbaar houden Naast woningbouw wil Gemeentebelangen inzetten op leefbare dorpen. Inwoners moeten volgens de partij meer betrokken worden bij hun leefomgeving en ruimte krijgen om initiatieven te nemen.
Daarnaast wil de partij een dorpsondersteuner. “Het is eigenlijk iemand die heel gemakkelijk en laagdrempelig aanspreekbaar is voor de inwoners als ze met bepaalde problemen zitten. Die persoon kan hen dan begeleiden bij de stappen naar de gemeente of naar de instantie die zij nodig hebben.”
Ook cultuur verdient volgens de partij meer aandacht. Gemeentebelangen wil voldoende accommodaties zoals dorpshuizen, eventueel gecombineerd met bibliotheken, en ruimte voor activiteiten als concerten, lezingen en tentoonstellingen. Daarbij zou zondag openstelling mogelijk moeten zijn voor evenementen en winkels.
Natuur en energie In het buitengebied wil de partij een balans tussen ontwikkeling en natuur. Het beschermen van dieren, natuur en waterkwaliteit moet volgens Gemeentebelangen nadrukkelijk worden meegenomen bij ruimtelijke plannen.
Bij de energietransitie kiest de partij voor terughoudendheid. Grootschalige zonneparken op landbouwgrond of in natuurgebieden ziet Gemeentebelangen niet zitten. Windmolens zouden alleen onderzocht moeten worden langs snelwegen of op industrieterreinen. Zonnepanelen op daken van bedrijven krijgen wel steun.
Raadslid Louis van der Stuijft zegt dat de partij op dit moment een groter probleem ziet in de netcongestie. “Waar je dus echt tegenaan loopt is de netcongestie. Dat is op dit moment eigenlijk het belangrijkste thema rondom energie.”
Opvang van asielzoekers In het verkiezingsprogramma gaat de partij ook in op de opvang van asielzoekers, statushouders en arbeidsmigranten. Gemeentebelangen erkent dat gemeenten door landelijke wetgeving met deze opgaven te maken krijgen.
Volgens de partij moeten mogelijke locaties zorgvuldig worden beoordeeld op bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Daarbij wil Gemeentebelangen omwonenden, ondernemers en organisaties uit de omgeving vroeg betrekken bij plannen. Open communicatie en duidelijke afspraken over beheer en duur van opvang zijn volgens de partij belangrijk om draagvlak te behouden.
Financieel voorzichtig Tot slot benadrukt Gemeentebelangen dat plannen betaalbaar moeten blijven. De partij wil een financieel gezonde gemeente en is terughoudend met belastingverhogingen. De onroerendezaakbelasting (OZB) mag volgens het programma alleen stijgen als dat echt noodzakelijk is.
Met deze plannen wil Gemeentebelangen naar eigen zeggen bouwen aan een gemeente waar “ruimte is om te wonen, te ondernemen en te leven”, terwijl tegelijkertijd de dorpen en het landschap behouden blijven.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen spreekt SRC met alle politieke partijen in ons uitzendgebied. Alle partijen zijn benaderd met de mogelijkheid om hun plannen en standpunten toe te lichten in een interview. De gesprekken zijn journalistiek ingestoken en onafhankelijk gemaakt.